علل وجود انسانهای ناقص الخلقه
05 شهریور 1390 توسط نعمت بخش
یکی از پرسشهای اعتقادی این است چرا خداوند بعضی از انسانها را ناقص آفریده است ؟
طبق آیات وروایات ،فطرت انسان بر نیکی وخیر بنا شده است وبشر با فطرت وسرشت نیکوی الهی خلق شده است وهیچ فطرت بد وسرشت ناروا در کار نیست ؛ زیرا هدف خداوند از خلقت انسان ، تکامل ورشد او است و نیز او ارحم الرا حمین است وبا هیچ کس دشمنی ندارد . خداوند درباره آفرینش انسان می فرماید : (لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم ) (ما انسان را به بهترین شکل آفریدیم )
در نظام احسن آفرینش ،با این همه لطف ومهر وبزرگواری خا لق ، چرا کسی ناقص می شود واز نعمتها محروم می گردد .
نعمتهای الهی عمومی است واگر به کسی نرسد باید دید عیب ازکجاست و چه عواملی باعث گرفتاری او شده است ؟
علل ناقص الخلقه شدن
آنچه از روایات اسلامی وره آورد دانش بشری به دست می آید این است که بخش مهمی ازاین نقیصه ها مربوط به جهل ونادانی والدین درباره وظایف همسری ، نحوه آمیزش ، کیفیت پرورش فرزندان وتغذیه مادران هنگام بارداری ونیز ناشی از اموری مانند مصرف شراب ،مواد مخدر، سیگار ، آمیزشهای حرام وتا حد زیادی وراثت است . البته علل پیدایش این استثناها منحصر در عوامل یاد شده نیست .اینک به اختصار به برخی از این عوامل اشاره وتوضیحاتی ارائه می کنیم :
الف) سوء تغذیه
احادیث اسلامی ، سوء تغذیه را مایه پیدایش کمبود ها دانسته وتغذیه مناسب را یک پیشگیری می داند . رسول الله ( صلی الله علیه وآله ) می فرمایند: ( به زنان باردار به بخورانید زیرا این میوه مایه زیبایی کودکان شما می شود)
در علوم روز نیز این مسئله به طور گسترده مطرح است که سوء تغذیه باعث بیماری ونقص کودک می گردد . در ذیل نمونه هایی متذکر می شویم :
1- عده ای از کودکان در روز های اول عمر مبتلا به زخمها یی می شوندکه آنهارا (اگزمای ) کودکان و(رشکا ) می نامند.این زخم نتیجه سوء تغذیه مادر هنگام بارداری است . مادر در این مدت بر اثر خوردن ادویه جات مانند خردل یا دارچین ، نوزاد را مبتلا به اگزما می کند .
2- بنا بر نظر پزشکان ، سلامتی جنین و مادر بستگی کامل به غذایی دارد که مادر در زمان حمل می خورد . کم مو بودن یا پرمو بودن کودک ، نتیجه غذای مصرفی مادر است ، رنگ چهره ، سرخی وسفیدی ، سبزه نمکی ، مشکی شدن موی سر، بور شدن آن ، به غذای مادر بستگی دارد .
خلاصه سخن این که : بنابر نظر پژو هشهای پزشکان ، سوء تغذیه ممکن است آثار زیر را در پی داشته باشد :
سقط جنین ، نارس وناقص به دنیا آمدن کودک ، مرگ بچه قبل از تولد ، کمبود وزن وقد کودک .
ب) وراثت
وراثت اصلی است که اسلام بر آن صحه گذاشته است .گرچه ژنتیک در غرب علم نوپایی است ،اما قانون وراثت به صورت کلی در قرآن واحادیث اسلامی وارد شده است . رسول اکرم (ص) می فرماید : ( ببین نطفه خود را در چه محلی قرار می دهی ؛ زیرا اخلاق پدران به فرزندان منتقل می شود )
پژشکان امراض روحی ، ثابت کرده اند که 66% کودکان مبتلا به امراض روحی بیماری را از مادران خود به ارث برده اند.
ج) آداب آمیزش
آمیزش زن ومرد پاسخ به یک نیاز فطری است .با اینکه این کار ، یک عمل طبیعی و غریزی است ،ولی آدابی در اسلام برای آن بیان شده است که سرپیچی از آن مایه تباهی فرزند می شود . در ذیل نمونه هایی از آن را متذکر می شویم :
1- جنون ودیوانگی کودک
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله ) می فرمایند : کراهت دارد که مرد محتلم قبل از غسل جنابت از احتلامی که دیده است با همسرش نزدیکی کند . اگر چنین کرد وفرزند دیوانه ای به وجود آمد فقط خود را ملامت کند .
2- بیماری جذام وبرص
شخصی از رسول خدا پرسید : چرا بیماری جذام وبرص دامنگیر کودکان می شود ؟ حضرت فرمودند : اگر کسی با همسرش در حال حیض نزدیکی کرد وفرزندش با جذام وبرص به دنیا آمد فقط خودش را سرزنش کند .
3- کوری کودکان
امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند : در هنگام آمیزش به آلت جنسی زن نگاه نکنید که بیم آن می رود فرزند کور شود .
4- لال بودن فرزند
از امام صادق ( علیه السلام ) نقل شده است که مرد وزن در هنگام آمیزش سخن نگویند زیرا بیم آن می رود که فرزند لال شود .
در اینجا ممکن است سوالی مطرح شود و آن اینکه والدین خبر نداشته باشند این عمل در فلان شرایط آثار سویی روی نوزاد می گذارد در این صورت آنان چه تقصیری دارند ؟ پاسخ آن است که دانستن یا ندانستن پدر و مادر در پیامد طبیعی اثر ندارد . ما اگر ندانیم در سیم برق است و دست به آن بزنیم برق مارا می گیرد . برق صبر نمی کند ببیند ما بی اطلاعیم تا با ما کاری نداشته باشد . بنابراین بی تقصیری پدر ومادر به معنای آن است که گناه عمدی نکرد ه ،اما پیامد های طبیعی و وضعی همچنان در جای خود باقی است .
اما گناه کودک چیست ؟
در پاسخ می توان گفت هم خدامنزه است هم کودک بی تقصیر .مقصر اصلی والدین هستند ولی ناراحتی آن به عهده کودک است واین مخصوص نوزاد نیست ، بلکه در تمام ظلمهای عالم ، ظالم مقصر است اما ناراحتی ظلم به دوش مظلوم می افتد .
حاصل سخن اینکه :
1- مقصر اصلی ناقص الخلقه شدن خود انسان است .
2- جهانی که افراد سالم ومعلول در آن به سر می برند ، جهان ماده وطبیعت است و تکامل هر فردی در آن به صورت تدریجی در عین حال در گرو شرایطی است که باید با آن همراه شود ، در غیر این صورت به نتیجه مطلوب نخواهد رسید .
3- بشر در رحم مادر مانند در ختی است که باید پدر ومادر در مراقبت آن به طور کامل کوشش کنند واز روزی که پیوند زنا شویی می بندند ،باید شرایط تحویل کودک سالم را نیز فراهم سازند.